De eerste Vespa (vertaling: wesp) werd ontworpen in 1946 en werd vooral eind jaren ’50 een grote hype bij de Italiaanse jongeren. In de jaren ’60 werd de Vespa overal ter wereld een populair vervoersmiddel met dank aan enkele films (bijvoorbeeld Vacanze Romane). Voor Italianen staat de Vespa synoniem voor de drang naar vrijheid en reizen, de popcultuur, de r&b, het uitgaansleven en de vrije tijd.
De toenemende populariteit had ook te maken met het toenemende aantal auto’s in de Italiaanse steden waar er ongelofelijk veel verkeersopstoppingen. De wesp zorgde ervoor dat iedereen zich snel kon verplaatsen, een beetje zoals de motoren in onze files. In de jaren ’80 moest de Vespa aan belangstelling prijsgeven omdat de zwaardere motoren populariteit verkregen. In alle steden zal je nog steeds enorm veel Vespa’s, andere motoren en fietsers tegenkomen.
Piaggio
De ontwerper van Vespa, Piaggio, was in ItaliĆ« vooral bekend omwille van zijn constructie van vliegtuigen. Door de Tweede Wereldoorlog zakte de vliegtuigmarkt in elkaar en moest hij een alternatief bedenken om zijn bedrijf niet failliet te laten gaan. Leuk weetje: in de eerste Vespa’s waren zelfs onderdelen van vliegtuigen gemonteerd. Hierdoor zijn goed onderhouden Vespa’s van het jaar 1946 nu een heel duur verzamelstuk geworden.
Heropkomst van de Vespa
Op dit moment is de Vespa weer enorm populair in Italie en bij ons. Je zal dan ook vaak zogenaamde Vespatours kunnen boeken. Sommige touroperators bieden zelfs ‘Vespavakanties’ aan. Het succes van de Vespa zit hem onder meer in zijn herkenbare design. Daarnaast is het voor Italiaanse families ook een stuk cultuur omdat de Vespa voor hen het eerste vervoersmiddel was binnen de familie na de Tweede Wereldoorlog.